Fra verden

Fiskeolier i den røde bøf

Græs i stedet for kraftfoder giver større indhold af omega 3-fedtsyrer i køernes fedtmarmorering, viser engelsk forskning. Det kan være godt nyt for især skolebørn, demente og fiskehadere, mener dansk forsker.


Forskere på Institute of Grassland and Environmental Research (IGER) i Aberystwyth i England er i øjeblikket ved at forbedre fedtprofilen i kalve, så man i fremtiden kan levere kød med en høj mængde umættede fedtsyrer. Ændringerne i fedtstrukturen kommer ved at give kalvene en anden ernæring – nemlig almindelig rajgræs, som indgår i de fleste danske græsmark- og plæneblandinger.
Forskningen, som er støttet med EU-midler, er en del af projektet ProSafe Beef, som ser på udviklingen af kød og kød-produkter og på de mikrobiologiske og kemiske koncentrationer i kød.

Alternativ til fisken
Projektleder og professor Nigel Scollan fra IGER har i projektet kunnet konstatere, at niveauerne af de sunde omega 3-fedtsyrer ikke kan blive så højt i rødt kød, som det er i de fede fisk som f.eks. laks eller ål. Til gengæld er der langt flere forbrugere, der spiser og nyder rødt kød, mener han. Forskerne i projektet er overbeviste om, at de i fremtiden kan levere kød med nok sundt fedt til at få en mærkning på oksekødet som ’kilde til omega 3-fedtsyrer’.
- Man kan også ændre fedtsyresammensætningen i svinekød i retning af flere omega 3-fedtsyrer, men eftersom oksekød har en større fedtmarmorering end svinekød, vil oksekødet have et højere indhold af omega 3-fedtsyrer. Derfor ville man være nødt til at spise en endnu større mængde svinekød end oksekød, hvis man skulle have en fornuftig ration af omega 3-fedtsyrerne, siger Margit Dall Aaslyng, seniorforsker i Danish Meat Research Institute.

Godt for hukommelsen
Ifølge Margit Dall Aaslyng skal man spise ca. ti gange så meget af forskernes oksekød som af laks, hvis man skal have samme mængde fiskeolier.
- Men det er da bedre end ingenting, og det er en rigtig god løsning for dem, der slet ikke kan lide fisk. Omega 3 er så vigtigt for os at få gennem kosten, fordi det er noget, vi ikke selv kan danne, og fordi det sætter sig omkring nerveceller og hjælper vores nerveimpulser med at komme rundt i kroppen. Hvis fedtlaget er for tyndt, løber nerveimpulserne langsommere. Så omega 3-fedtstoffer styrker især vores indlæring, siger hun. Af samme grund er de sunde fedtstoffer rigtig gode for især børn og demente, som har særligt behov for at lære og for at styrke nerveimpulserne.
Ifølge seniorforskeren kan forbrugerne i f.eks. Canada allerede nu købe svinekød med omega 3-olier, og herhjemme arbejder et par af hendes kolleger på forsøgsplan med at modificere svinefedt ved at tilføre fedtsyrer fra planter, når dyret er slagtet.