Ny forskning blåstempler mælk

23. sep 2010

Negative mælkemyter bliver en gang for alle aflivet i ny rapport fra DTU Fødevareinstituttet. Danskerne kan trygt fortsætte med at drikke mælk og spise ost. Der er nemlig intet bedre alternativ, siger forskere.

To glas mælk om dagen gavner sundheden. Så klar er konklusionen i DTU Fødevareinstituttets nye rapport ’Vidensgrundlag for rådgivning om indtag af mælk, mælkeprodukter og ost i Danmark, 2010’. Ifølge rapporten er en kvart til en halv liter mager mælk og mælkeprodukter passende daglig indtagelse for alle raske danskere over 2 år. Dermed lægger den nye rapport sig tæt op ad de anbefalinger, som danskerne i årevis har kendt, og Fødevareinstituttets rapport bliver positivt modtaget i brancheorganisationen Landbrug & Fødevarer.

- Mælk og mejeriprodukter er en kulturelt betinget og integreret del af danskernes madvaner. Derfor glæder vi os sammen med forbrugerne over, at DTU Fødevareinstituttet på baggrund af en omhyggelig gennemgang af solide videnskabelige studier er kommet frem til, at mælk gavner sundheden, siger Winnie Pauli, afdelingsleder i Landbrug & Fødevarer.

Mælk og myter
Hun bemærker, at Fødevareinstituttet især har lagt vægt på sundhedsværdien af magre og fedtfattige mælkeprodukter på grund af det høje indhold af protein, mineraler og vitaminer per kalorie – altså en høj næringstæthed, og det flugter ifølge Winnie Pauli fint med de anbefalinger, Landbrug & Fødevarer selv står bag.

- Forbrugerne kan trygt fortsætte med at lade mælk og mejeriprodukter indgå som væsentlige elementer i en sund kost. I den seneste tid har der floreret en del myter om mælk, og der er en tendens til, at debatten om sundhed er mere holdningsbaseret end vidensbaseret. Men det er godt, at myterne nu endnu en gang har fået sober modstand, siger hun.

Seneste nyt