Broccolipiller skal bekæmpe kræft

Et dansk forskningsprojekt vil isolere det kræftforebyggende stof i broccoli.Et dansk forskningsprojekt vil isolere det kræftforebyggende stof i broccoli. (Foto: Colourbox)
07. okt 2011 kl. 10:14 af Simon Cantor

Et dansk forskningsprojekt vil bane vejen for kræftforebyggende piller med hjælp fra broccoli. Der findes nemlig et særligt stof i broccoli og kål, der, i visse tilfælde nedsætter risikoen for kræft med op til 50 pct.

Tidligere undersøgelser viser, at man i visse tilfælde kan sænke risikoen for kræft med op til 50 pct., hvis broccoli er en fast del af diæten. Men selv om de grønne knolde kan give et langt og sundt liv, er det ikke alles favoritspise, og for dem, der hellere sluger en pille end tygger en grøntsag, er der nu håb. Forskningsprojektet Nat4Life vil nemlig isolere det bioaktive stof glucoraphanin til brug i medicin og kosttilskud.

”Omfattende observationsstudier viser, at folk der jævnligt spiser broccoli har mindre chance for at udvikle forskellige typer af kræft. Vi har som mål at dokumentere, om det rent faktisk er glucosinolaterne, der giver den kræftforebyggende effekt, og når vi har den viden, kan vi arbejde målrettet på at finde ud af, hvordan stoffet kan bruges i f.eks. kosttilskud og medicin,” siger professor i plantebiokemi på KU-Life Barbara Ann Halkier, der er koordinator på projektet.

Læs også: Gær hæver broccolis egenskaber 

Stærk medicin
Stoffet glucoraphanin er en del af en større gruppe bioaktive stoffer kaldet glucosinolater, der findes naturligt i bl.a. broccoli og kålfamilien, og som giver den karakteristiske skarpe smag, som er mest markant i f.eks. radiser, peberrod og wasabi. Når man indtager glucoraphanin udskilles det sundhedsfremmende stof sulforaphan, som menes at reducere risikoen for at udvikle kræft i f.eks. tarm, lever og prostata.

”Vores forskning vil resultere i produkter med veldefinerede mængder at det bioaktive stof, hvilket ikke er tilfældet i dag, hvor broccoliekstrakter i helsebutikker indeholder i bedste fald meget varierende mængder glucoraphanin,” siger Barbara Ann Halkier.

Mr. Broccoli
Tidligere forskning viser, at ca. 50 pct. af befolkningen har et gen, der giver dem særlig gavn af stoffet, og en undersøgelse viser, at mænd med den særlige gentype har 50 pct. mindre chance for at udvikle prostatakræft, hvis de jævnligt spiser broccoli, og til at sprede det gode budskab har forskerteamet tilknyttet sundhedscoach Chris MacDonald.
”Projektet er meget spændende, og samtidigt er jeg enig med Barbara Ann Halkier i, at det er rigtig vigtigt at formidle sine forskningsresultater til befolkningen. Vi vil benytte forskellige platforme til formidlingen, men de enkelte detaljer er ikke planlagt - først skal der forskes,” siger Chris MacDonald.

Læs mere om Nat4life-projektet

Nat4Life er støttet af Det Strategiske Forskningsråd med 10,5 millioner kroner og løber over de næste fire år. Forskningsprojektet er et samarbejde mellem KU-Life, DTU og Institute of Food Research i England.

Se mere om Strategisk forskningsråd

 

Seneste nyt