Kan fuldkorn holde elever på skolebænken?

Forskere fra Aalborg Universitet vil undersøge sammenhængen mellem en fuldkornsrig kost og elevers koncentrationsevne i skolen.Forskere fra Aalborg Universitet vil undersøge sammenhængen mellem en fuldkornsrig kost og elevers koncentrationsevne i skolen. (Foto: Colourbox)
17. feb 2012 kl. 10:59 af Felix B. Stark

Kan en skål havregryn til morgen og en skive rugbrød til middag få erhvervsskoleeleverne til at passe deres skolegang? Morgenmadsklubben vil gøre forsøget.

Eleverne på fire udvalgte erhvervsskoler kan se frem til gratis fuldkornsmorgenmad i dagens første undervisningstime. Maden er sponsoreret af producenten Lantmännen Cerealia, mens det er Kræftens Bekæmpelse og Aalborg Universitet, som gerne vil vide, om det får eleverne til at koncentrere sig mere.
”Mange elever på erhvervsskolerne får enten slet ikke morgenmad eller også får de måske to the-birkes og en halv liter kakao. Vores teori er, at en sådan mangelfuld kost i bedste fald gør det svært for eleverne at koncentrere sig i undervisningen. I værste fald kan det betyde, at man dropper ud af skolen, hvilket ikke bare er skidt for eleverne, men også for skolen og for samfundsøkonomien generelt,” siger Camilla Berg Christensen, der er ph.d.-studerende ved MENU Forskergruppen for Måltidsvidenskab & Folkesundhedsernæring ved Aalborg Universitet og i øjeblikket læser en del af sin ph.d. ved Kræftens Bekæmpelse og Fuldkorns Partnerskabet.

Giver fuldkorn mindsket frafald?
Udover at sikre at eleverne får en sund morgenmad, vil projektet, som går under navnet Morgenmadsklubben, også fungere som et socialt rum, hvor elever og lærere kan tale om løst og fast, og hvor der er mulighed for at gennemgå dagens undervisningsemner og samle op på de faglige udfordringer, som eleverne står overfor.
Morgenmadsklubprojektet med fuldkornsmorgenmad vil løbende blive evalueret af forskere fra Aalborg Universitet, blandt andre Camilla Berg Christensen.
”Vi vil blandt andet teste elevernes koncentration og bede dem udfylde et spørgeskema, hvor de eksempelvis skal svare på, om de har ændret kostvaner, og om det har haft en positiv effekt på deres trivsel. Håbet er, at de med en sundere kost vil få mere ud af dagens undervisning, få bedre karakterer, og at frafaldet vil blive mindsket til glæde for både elev, skole og samfund. Vi glæder os derfor rigtig meget til at komme i gang med projektet,” siger Camilla Berg Christensen.

Seneste nyt