Et nyt rødt ”Dansk kylling”-mærke bliver fra torsdag 4. september rullet ud på pakker med fersk dansk kylling i den danske detailhandel. Det sker som led i en stor ny fjerkrækampagne, der skal gøre det nemmere for danskerne at aflæse, om de lægger dansk eller udenlandsk kylling i indkøbskurven.

”Vi kan fra forbrugerundersøgelser se, at forbrugerne har en rigtig høj præference for dansk kylling frem for udenlandsk. Men vi kan samtidig se, at når vi spørger forbrugerne, er knap en fjerdedel i tvivl om, hvor kyllingen de har købt, stammer fra. Derfor besluttede vi at skabe et mærke for hele den danske kyllingebranche, der kunne fjerne den tvivl,” siger Lærke Kirstine Lund, markedskonsulent i Landbrug & Fødevarer og tovholder bag kampagnen.

Danskerne foretrækker dansk kylling

Hun læner sig op ad en ny shopper-analyse fra Landbrug & Fødevarer, der viser, at danskerne spiser kylling 1-2 gange om ugen. For 23 pct. af danskerne i analysen var det ikke tydeligt, hvor kyllingen stammede fra.

LÆS OGSÅ
Hver fjerde kan ikke se, hvor kyllingen kommer fra

Dertil kommer, at en forbrugeranalyse fra Landbrug & Fødevarer i 2013 viste, at 65 pct. af danskerne foretrækker dansk kylling frem for udenlandsk, og at kylling er den kødtype, hvor flest danskere mener, at oprindelseslandet er vigtigst.

LÆS OGSÅ
Markedsanalyse af fersk kød

Coops ferske kylling får mærket på

Kampagnen bliver rullet bredt ud i den danske detailhandel og kommer blandt andet på alle Coops pakker med fersk kylling. Butikskæden har igennem flere år kun forhandlet dansk fersk kylling i butikkerne, men mener alligevel, at et mærke for dansk kylling er vigtigt.

”Der kan være kunder, der ikke ved, at al vores kylling er dansk, og vi vil gerne skabe en tydelig og nem måde at navigere for vores kunder ude i butikken. I danske medier er der automatisk sat lighedstegn imellem god kvalitet og dansk kylling, og der er en høj tillid hos forbrugerne til dansk kylling, så det er en naturlig forlængelse af det samarbejde, vi har med to store kyllingeslagterier i Danmark,” siger Micky Bach kategorichef for fisk, fjerkræ og delikatesse i Coop.

LÆS OGSÅ Dansk fjerkræforbrug er tredoblet

 


Tagget med Forbrug, Mærkning