”Ad, det kan jeg ikke lide” er nok en velkendt replik i mange forældres ører, når deres børn for første gang smager broccoli, blomkål eller bare noget, de ikke kender. Men Madskolerne er en oplagt vej til at ændre på det og forbedre børnenes madvaner.

Det viser nye tal, hvor forældre til de 8-14årige Madskoledeltagere har svaret på, hvordan oplevelsen var for børnene.

Således svarer 85 pct. af forældrene, at børnene smagte på nye fødevarer på Madskolen. En procentsats, der aldrig har været højere siden tallene for første gang blev indsamlet i 2009. Derudover svarer 80 pct., at deres børn er blevet mere bevidste om sundhed, ernæring, og hvor vigtig fysisk aktivitet er.

”Vi oplever relativt sjældent, at vi ikke kan få børn til at smage på nye ting på Madskolerne og tænker det også ind i ugeprogrammerne. Derudover er sundhed og aktivitet en væsentlig del af Madskolernes program, og vi mener, det er vejen til, at børn bliver mindre kræsne i dagligdagen,” siger Line Damsgaard, projektleder for Madskolerne, der varer en uge i skolernes sommerferie.

LÆS OGSÅ Lærere: Hjemkundskab og madskoler bør samarbejde

Afhjælper børns kræsenhed
At børnene bliver præsenteret for nye fødevarer på Madskolerne hjælper ganske rigtigt til at gøre børnene mindre kræsne. Det mener Kirsten Mikkelsen Ravnbøl, der er specialist i mad og ernæring til børn og tidligere har undervist som hjemkundskabslærer.

”Det betyder rigtig meget for børns kræsenhed. Madskolernes facon, hvor de på en anderledes måde får børnene til at smage på flere forskellige ting er en fantastisk tilgang. Jeg oplever, at adskillige børn og voksne ikke bryder sig om rode-sammen mad, eller mad hvor de ikke kan genkende, hvad der er i. Og her tror jeg, det er afgørende, at man smager på og lærer om maden fra barnsben,” siger Kirsten Mikkelsen Ravnbøl.

LÆS OGSÅ Finsk forsker skamroser danske madskoler

Mod på mad er vigtigt
Hos Opus Skolemadsprojekt på Københavns Universitet har de undersøgt effekten af Ny Nordisk Hverdagsmad hos skolebørn i 3. og 4. klasse. En del af projektet handler om at undersøge børns kræsenhed.

”Der er ingen tvivl om, at når børn er sammen med kammerater, prøver og tør de mere, og det er vigtigt. Noget kræsenhed er et spil hjemme overfor forældrene. I Opus har børnene været med i køkkenet for at lave maden, serveret det for deres kammerater og været stolte over det, og det tror jeg betyder noget for, at børn bliver mindre kræsne,” siger Kim Fleischer Michaelsen, professor på Institut for Idræt og Ernæring, KU, med ansvar for Opus Skolemadsprojekt.

LÆS OGSÅ Madskoler er blevet en bevægelse

Madskoler styrker børns maddannelse
Ifølge Maria Haukrogh, ernæringsfaglig medarbejder i Fødevarestyrelsen, findes der stadig ikke forskning, der dokumenterer, at Madskolerne mindsker børns kræsenhed. Men Madskolerne bidrager til at børnene får mod på mere, og det er vigtigt for en sund maddannelse.

”Madskolerne styrker børnenes maddannelse. Nysgerrighed og mod til at smage ny mad er vigtigt for at børn spiser mere varieret mad, og variationen er afgørende for at få tilstrækkeligt af næringsstoffer,” siger Maria Haukrogh fra Fødevarestyrelsen.

Sådan svarede forældrene i undersøgelsen:

 

%

Overordnede erfaring med at have et barn på Madskole er rigtig god eller god

96,6

Barnet har smagt på nye fødevarer på Madskolen

85,3

Barnet er begyndt at lave mere mad derhjemme / forventer barnet skal lave mere mad derhjemme

91,5

Barnet er blevet mere bevidst om sundhed, ernæring og vigtigheden af fysisk aktivitet

79,8

Familien er efterfølgende blevet mere bevidst om at spise sundt og varieret

28,8


 


Tagget med Skole, Sundhed