I en årrække har Danmark leveret tonsvis af svinekød til Japan, der hovedsageligt ender som ingrediens i forarbejdede japanske fødevarer. Men nu vil Landbrug & Fødevarer og den danske ambassade i Tokyo samle en række producenter af kvalitetsfødevarer, hvis produkter skal møde de japanske forbrugere, der hvor de handler.

”Danmark er kendt for at levere ensartede og sikre fødevarer af god kvalitet, men der meget få danske højkvalitetsprodukter i de japanske supermarkeder. Det vil vi gerne lave om på nu,” siger Katja Goodhew, der er rådgiver på den danske ambassade i Tokyo, hvor hun er ansvarlig for at promovere danske fødevarer i Japan.

Hvis alt går efter planen, skal containere med danske kvalitetsfødevarer skibes i løbet af 2014.

LÆS OGSÅ: Japanerne er vilde med det nye nordiske

Noma åbner døre
Initiativet kommer i forlængelse af et stort fokus på nordisk mad i Japan, hvor Noma er det helt store flagskib i japanernes bevidsthed. Men japanerne mangler muligheden for at kunne købe nordiske kvalitetsprodukter, når de handler ind.

”I Danmark producerer vi en masse højkvalitetsprodukter, som kan knyttes op på den nordiske fortælling. De produkter vil stå stærkt i Japan, da de har en historie, kvalitet og unikhed, som mange japanere efterspørger,” siger Katja Goodhew.

Det er de danske fødevareproducenter, der skal overbevises

Men for at kunne vise det bedste frem fra den danske fødevareproduktion, skal producenterne kunne se lyset i solens rige.

”Japanerne er meget interesserede i at importere nordiske højkvalitetsprodukter. Vores sværeste opgave er egentlig at overbevise danske producenter om, at der et marked for dem i Japan,” siger Katja Goodhew.

Skrappe kvalitetskrav
Et land med 120 mio. indbyggere, som importerer 60 procent af deres fødevareforbrug lyder umiddelbart som et drømmemarked, men der er også en bagside af medaljen.

Det oplevede Torben Jensen, da han fra 2000-2010 havde ansvaret for at få Unibakes frosne brød ind på det japanske detailmarked.

”Kvalitetskravene er nok de skrappeste i verden, og det er vigtigt at have for øje, når man vil sælge fødevarer i Japan. Der er ikke plads til mange fejl, og et birkes på en miniflute er nok til en reklamation,” siger Torben Jensen.

LÆS OGSÅ: Tag med på verdens største fiskemarked

Skee is forhandler allerede med japansk importør
En af de virksomheder, der nu vil prøve kræfter med eksporten til Japan, er Skee Is. Den sjællandske is-producent er en del af den gruppe af fødevarevirksomheder, der vil sælge deres produkter i Japan.

Ejer Jeanette Nielsen ser store muligheder i fremstødet, og er allerede i gang med at forhandle en aftale på plads med den japanske fødevareimportør Pacific Yoko.

”Japan er et spændende marked, og hvis vi lykkes med at få foden indenfor, så giver det os nogle spændende muligheder i fremtiden,” siger Jeanette Nielsen.

Men det kræver ekstra arbejde, når en is skal leve op til de japanske krav. Det har Skee Is allerede erfaret.

”Der er nogle produktkrav, som er noget skrappere end i de EU-lande, vi i forvejen eksporterer til. Det kræver, at vi skærper vores produktion, hvis vi skal lykkes i Japan, men det tror jeg også godt, vi kan klare,” siger Jeanette Nielsen.

Hvis alt går efter planen, så vil Skee Is allerede om nogle uger have en aftale på plads med den japanske importør.

 


Tagget med Landbrug & Fødevarer, Vækst