I året 2015 vil vi ifølge eksperter fortsat være optaget af sundhed, proteinholdige fødevarer og dyrevelfærd, men der vil også komme fart på hurtig mad, smartphone-bestillinger og hjernegastronomi. Rundheden gryr også forude, og måske 2015 bliver et endeligt farvel til light-produkter.

Convenience skal være hurtig kvalitetsmad

Selvom drømmen om hjemmebag, hjemmesylte og alt, der bare dufter af autenticitet, længe har præget danskernes madlavning, fungerer trenden simultant med forbrugernes behov for en let genvej til kvalitetsmad, forklarer kok og madkonsulent Rasmus Bredahl.

Han peger på, at såkaldt convenience food længe har eksisteret i lande som USA, men at danskerne har haft en aversion mod de mere eller mindre spiseklare retter fra supermarkeder.

”Forbrugerne har et lidt anstrengt forhold til convenience food, når de handler ind i et supermarked. Danskerne synes ofte, at det er for dyrt, derfor har det været lidt op ad bakke,” siger han.

Rasmus Bredahl peger dog på, at den tendens er ved at vende med produktserier som Løgismose og Meyers. 

LÆS OGSÅ Supermarkeder vil tilbyde flere lette madløsninger 

Især semi-convenience vil vokse

Louise Byg Kongsholm, adm. direktør i rådgivningsvirksomheden PEJ-gruppen, forudser, at det særligt er semi-convenience food, der kommer til at være efterspørgsel på i 2015.

”Semi-convenience food er eksempelvis, at kartoflerne er skrællede, at salaten er blandet, eller at kødet er krydret og anrettet. Det har den fordel, at forbrugerne føler, at de selv har lavet maden. De har blot fået lidt hjælp af fødevareproducenterne,” siger hun,

Forbered dig på onlinehandel og tabletbestilling

I 2015 vil et stigende antal danskere bestille deres dagligvarer på nettet. Fremtidsforsker Birthe Linddal har blikket mod bl.a. Sverige, hvor der de seneste år er sket eksplosiv stigning i online køb af dagligvarer.

”Internet handlen af dagligvarer kommer for alvor til at rykke i 2015", siger hun og tilføjer, at mange danske supermarkeder har holdt igen i forhold til for alvor at satse på internethandlen.

Bestil mad med din smartphone

Restaurationsbranchen vil også vise interesse for digitalisering. Staterne og flere lande i Europa er allerede godt i gang med at digitalisere alle de processer, der fører maden til munden.

Således har McDonalds gjort det muligt for kunderne at bestille ekspres-måltider over smartphonen, og få en cheeseburger i hånden uden nogensinde at skulle stå i kø.

”Vi vil i stigende grad se, at teknologiske hjælpemidler som tablets og apps bliver en del af restaurationsbranchen,” siger Rasmus Bredahl.

LÆS OGSÅ  Spor din bøf og fryseret fra mobiltelefonen

Farvel til light og goddag til smør

Louise Byg Kongsholm fra PEJ-gruppen mener, at 2015 vil byde på nye måder at fortolke sundhed på:

”I mange år har sundhedsbegreberne på nogle områder være fanatiske, og handlet om slankekure, kalorietabeller, gulerødder og klidboller.”

Sundhed er også at nyde en croissant

Flere eksperter peger på, at sundhedsbegrebet begynder at rumme den mentale sundhed, der betyder, at vi igen skal til at nyde livet. Derfor får chokoladen og croissanten igen en plads ved kaffebordet, men stadig med en løbetur lige i hælene.

Kirsten Poulsen fra Firstmove, der specialiserer sig i at afdække markedsadfærd, studerer, hvad first movers kommer til at hænge sig i for fremtiden. Hun peger på, at dette segment særligt forener de forgange års sundhed med en fremtidig rundhed:

”Sundheden er blevet integreret i first movernes liv og livsstil. Derfor er det også naturligt at spise nogle mere naturlige ting som sødmælk og smør og tillade sig at nyde igen. Man propper sig ikke med flødekager, men lader sig smage fedtet, og siger helt farvel til light.”

LÆS OGSÅ Ny forskning: Unge kvinder er nogle sukkergrise

Fødevarer med et twist af sundhed

I forlængelse af et mere nuanceret og realistisk blik på sundhed kommer produkter, der har et twist af sundhed, men som måske stadig besidder en form for livsnydelse, fortæller Louise Byg Kongsholm.

Functional food eller medical food bliver også en trend vi kommer til at se mere til i 2015. Hvor fødevarer med en særlig sund eller medicinsk virkning før var forbeholdt helsekost-folket, mener Birthe Linddal, at tendensen begynder at bevæge sig udover ”barfods-natur-trenden” og ind i industrien.

Det vil betyde en større åbenhed over for blandt andet berigede fødevarer, og i 2015 vil der komme mere fokus på D-vitamin-mangel, og netop her kan berigede fødevarer måske være på sin plads, fortæller Birthe Linddal.

LÆS OGSÅ Danskerne er berigelsespuritanere

Proteinbølgen fortsætter indover spisebordene

Den årlige mad-tendens rapport udgivet af det amerikanske mad-konsulentbureau Baum&Whiteman, forudser, at protein-bølgen fortsætter ind i 2015. Rapporten angiver, at alt med protein bliver varme emner, og at jagten på alternative proteinkilder bliver et gennemgående tema.

Ifølge Rasmus Bredahl kommer særligt fisken i centrum, hvor forbrugerne i 2015 vil efterspørge bedre sporbarhed på fiskespisen, og danskerne vil vise en større interesse end hidtil for certificeringer som MSC. Han nævner også, hvordan tang i højere grad vil blive brugt som alternativ proteinkilde og ingrediens i forskellige råvarer.

For de altid trendy first movers gælder det ifølge Kirsten Poulsen, at både fisk og kød bliver liggende på hylden i supermarkedet, og det er der flere årsager til:

”Først var det fordi, man ville reducere CO2, nu drejer det sig mere om bæredygtighed og ressourcebelastning. Det er ikke fordi, at first moveren aldrig vil spise kød, de ser bare en masse udfordringer i det,” siger hun.

Derfor er der ikke ret meget tilbage på tallerkenen, og first moveren vil søge efter at erstatte kødet med grøntsager, linser, bønner, kød-erstatningsprodukter og måske insekter.

LÆS OGSÅ Proteiner signalerer magt og sundhed

Neuro-gastronomi: Runde tallerkener leger med din hjerne

Neuro-gastronomi handler om, hvordan vores sanser reagerer på mad, og hvordan man kan manipulere sanserne under måltidet, fortæller Rasmus Bredahl.

”Omsat til virkelighed drejer det sig om, at mennesket for eksempel opfatter drikkevarer sødere, hvis den bliver serveret i et rødt papkrus, at tungt porcelæn får os til at synes bedre om maden, og at hårde fødevarer generelt opfattes som sundere,” siger han.

Der findes allerede succesfulde restauranter i blandt andet New York og Bilbao, der arbejder konceptuelt med neuro-gastronomien. Ifølge Rasmus Bredahl bliver neuro-gastronomien 2015-svaret på molekylær-gastronomi.

LÆS OGSÅ Professor skal hjælpe restauranter til bedre smagsoplevelser

Fødevareindustrien flirter allerede med neuro-gastronomi

Trenden har også bidt sig fast i industrien, hvor giganter som Nestlé er begyndt at eksperimentere med neuro-gastronomien. Bl.a. kan kurveformet chokolade få munden til at opfatte andre smagsnuancer end firkantet chokolade.

Neuro-gastronomiens fader Charles Spencer er sidste år blevet ansat af Aarhus Universitet, hvor der vil blive forsket yderligere i forholdet mellem vores sansning og måltidet.

 


Tagget med Dyrevelfærd, Forbrug, Miljø, Sundhed, Teknologi